SLUŽBY AUTO FELKL

Užitečné informace

ZKONTROLUJTE SI STAV TACHOMETRU

http://www.kontrolatachometru.cz/

Novela vyhlášky č.341/2002Sb.

Rezervní kola

citace ze stránek ministerstva dopravy:

Motorová vozidla bez indikace defektu pneumatiky, která budou vybavena prostředkem pro bezdemontážní opravu pneumatik, nemusí být už nově vybavena rezervní pneumatikou. Osobních vozidel uvedených do provozu před 15. zářím 2009 se však tato možnost týká pouze tehdy, pokud s nevybavením vozidla rezervou souhlasí výrobce vozidla, popřípadě pokud jsou nová vozidla stejného typu uváděna na trh bez rezervních pneumatik.

Pouze u vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 (tj. nákladní vozidla nad 3,5t a autobusy) je možné prostředky pro opravu nahradit patřičným smluvním vztahem, který zajistí opravu poškozené pneumatiky na celém území České republiky.

Stanoviska některých výrobců, resp. jejich zástupců jsou zveřejněna na internetových stránkách Ministerstva dopravy a budou průběžně aktualizována, jak budou od dalších zástupců doplňována.

 

Náhradní žárovky u motocyklů (od 15. září 2009)

Nově nemusí být motocykly registrované v ČR vybaveny náhradními žárovkami. Postačí, pokud motocykly budou vybaveny minimálně jednou náhradní pojistkou.

 

Nepovinné přepážky pro užitková vozidla (od 15. září 2009)

U vozidel kategorie N1 (lehká užitková), která vycházejí svojí konstrukcí z osobních vozidel (tedy existuje konstrukčně shodné osobní vozidlo), není povinnost mít ve vozidlech přepážku oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad. To se týká i neprůhledných fólií nebo mříží na zadních bočních oknech. Vyjmutí přepážky není nově přestavbou a vozidlo tak nadále zůstává nákladním se shodnou obsaditelností jako nákladní vozidlo. Vyjmutí přepážky se nezapisuje do technického průkazu, ani ho nikdo nikam nepotvrzuje.

 

Změny ve vybavení lékárničky (od 1. ledna 2011)

Nové požadavky platí i pro obsah lékárničky ve vozidlech. Jedná se o bližší specifikaci stávajících zdravotnických prostředků (např. rozměry a vlastnosti náplastí, nůžek, obvazů atd.), vypuštění některých prostředků (spínací špendlík) a nové prostředky (izotermická folie, resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem).

Přibyl i informační leták s pokyny o správně provedené první pomoci. Se zavedením těchto požadavků je spojeno i přechodné ustanovení, a to, že do 31.12.2010 je možno používat lékárničky stávající. Kdo však bude chtít, může s novým typem lékárniček jezdit již od 15. září 2009.

 

Reflexní vesty (od 1. ledna 2011)

Od 1. ledna 2011 budou muset řidiči všech motorových vozidel registrovaných v ČR povinně vozit reflexní vestu, resp. jiný oděvní doplněk s označením z retroreflexního materiálu (např. šle). Tato povinnost se bude týkat i motocyklů.

 

 

použitý zdroj stránky ministerstva dopravy

Nehrozí i vám nové, až desetitisícové emisní poplatky na starší ojetiny, které jsou

vybírány při registracích a přeregistracích ojetých vozů od 1. ledna 2009?


Jaké poplatky byly s platností od 1. ledna 2009 zavedeny?
Novela zákona 185/2001 Sb. o odpadech, přijatá Parlamentem 23. září 2008 stanoví následující poplatky při první registraci či přeregistraci vozu v ČR, a to podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství:

a) 3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b) 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c) 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene a) nebo b).

Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3. Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla. Poplatek se neplatí rovněž u veteránů a motocyklů. Naopak se platí např. i u nákladních automobilů.

Poplatek se platí za každý vůz pouze jednou v rámci jeho "životního cyklu", tj. nejedná se o pravidelný roční poplatek, a neplatí se ani při každé změně majitele.

 

 

Jak poznat, kterou emisní normu vůz splňuje?
Bohužel se nedá přesně stanovit, která značka, typ, motorizace a modelový rok auta odpovídá jakému emisnímu standardu, je vždy nutné prozkoumat velký technický průkaz a údaje v něm nalezené porovnat s touto tabulkou:



 

 

Osobní auta

Bez katalyzátoru

EURO-1

EURO-2

EURO-3

EURO-4 a vyšší např.

norma

91/441/EEC

 

93/59/EEC

R 83-03 B,C

R 83-04 B,C

ES 94/12

ES 96/44

ES 96/69

98/77

R 83-05A

ES 98/69A

ES 1999/102A

 

ES 2001/1A

ES 2001/100A

 

ES 2002/80A

ES 2003/76A

ES 2006/96A

R 83-05B (83 R II)

ES 98/69B

ES 1999/102B

ES 2001/1B

ES 2001/100B

ES 2002/80B

ES 2003/76B

ES 715/2007

ES 2006/96B

 

poplatek 10000 Kč 5000 Kč 3000 Kč Bez poplatku Bez poplatku


Podrobnější informace naleznete v přiložené tabulce. Obecně lze říci, že poplatku 10000 Kč podléhají všechny vozy vyrobené před rokem 1993.

Jednotlivé emisní standardy charakterizuje dále rok, od kdy jsou v platnosti:

Norma

v platnosti od

poplatek

Bez katalyzátoru - 10000 Kč

EURO-1 / EM-1

1993

5000 Kč

EURO-2

1996

3000 Kč

EURO-3

2000

Bez poplatku

EURO-4

2005/6

Bez poplatku

EURO-5

2009

Bez poplatku


V případě, že ani po prostudování uvedených tabulek nedokážete určit, jakou emisní normu splňuje váš vůz, doporučujeme se obrátit na příslušný odbor dopravy, který by měl vůz registrovat. Příslušným pro registraci vozidla je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož územním obvodu má provozovatel silničního motorového vozidla a přípojného vozidla bydliště (trvalý pobyt) nebo místo podnikání, liší-li se od bydliště, nebo sídlo. Seznam odborů dopravy naleznete například na stránkách Dopravní inspektoráty.CZ.

Orientační přehled automobilů podle splňovaných norem, podléhajících poplatku:

Emisní norma Emisní poplatek Automobily splňující normu
Bez katalyzátoru 10000 Kč Š 105, 120, Š Favorit,Seat Marbella, Ford Sierra, VAZ (Lada) a Žiguli, Wartburg, Trabant, + zahraniční vozy s datem výroby před rokem 1991
EURO 1 5000 Kč VW Golf II, Fiaty Uno, Tipo, Renaulty 5, 19, Chamade, Peugeot 205, 405,  dlaší auta vyrobená cca od roku 1992 do roku 1996
EURO 2 3000 Kč VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio I, Seat Toledo I, většina aut s datem výroby od roku 1996 cca do roku 2000